Bannerafbeeling
Foto van Klarin de Regt
Dat kan beter
~ Klarin de Regt
Lees het vorige verhaal «
» Lees het volgende verhaal

Klarin de Regt is Director Human Resources van het Renaissance Amsterdam Hotel

Enkele jaren geleden wisselde het Renaissance Amsterdam Hotel van pensioenadvieur. Klarin de Regt, Director HR, legt uit waarom en maakt de balans op. 

“Wij werkten altijd samen met grote bedrijven voor pensioenadvies, maar ik vond de kosten uit de lijn lopen en de service onder de maat. Daarom hebben we gekeken naar een alternatief. Daarbij vonden we drie dingen belangrijk. Ten eerste moest het een onafhankelijke partij zijn. Ten tweede wilden we meer inzicht in de kosten, En tot slot hadden we het idee: dat moet toch persoonlijker kunnen? Met die criteria zijn we gaan zoeken en vergelijken.“  

Geen lijntjes

“Kijk, als de service niet zo goed is, dan merk je dat meteen. Het toetsen van kosten en onafhankelijkheid is een stuk lastiger. Eerst iets over die onafhankelijkheid: bij grotere partijen kun je natuurlijk nooit staven dat er een lijntje is naar een verzekeraar. Maar je ziet dat je vaak bij dezelfde oplossing uitkomt. Of dat elke keer dezelfde maatschappij wordt gepresenteerd. Dat komt in ieder geval weinig kritisch over. Bij Ewout is het anders. Je hebt nooit het gevoel dat er iets tussenzit. Hoe dat komt? Het is persoonlijker en daardoor ben je er meer bij betrokken, snap je? Daarom is het voor hem ook belangrijk dat wij tevreden zijn als klant.”  

Heldere kosten

“Pensioen is geen specialisme van ons, dus dat huren we in. En natuurlijk moet je betalen voor professionaliteit. Maar het is ook de manier waarop. Bij die grote partijen kreeg je ineens een rekening gepresenteerd. Dat je denkt: jeetje, ik weet helemaal niet waar de tijd aan is besteed. Ik weet niet wat ze nu daadwerkelijk voor ons gedaan hebben. Als we nu een advies aanvragen bij Ewout, dan krijgen we vooraf een begroting: 'Dit ga ik doen, daar heb ik zoveel tijd voor nodig, dus dat kost zoveel.' “Dan weet je wat je kunt verwachten.” 

Bij de les

“Bij Ewout is het kleiner. Eén contactpersoon, dat voorkomt onduidelijkheid. Het is ook fijn dat je van te voren weet: dit moet er gebeuren. Ewout informeert ons over eventuele wijzigingen op pensioengebied. En wat voor consequenties dat heeft voor onze pensioenregelingen. Dat is nog vrij ingewikkeld, omdat dit hotel en ons zusterbedrijf (Amsterdam Marriott) veertig jaar bestaan. Vanuit het verleden zijn er allerlei regelingen die nu niet meer helemaal up to date zijn. Daar moeten we iedere keer een weg in vinden. Dan is het fijn dat je iemand kan vertrouwen. Iemand die er voor zorgt dat ook de lastigste dingen goed geregeld worden.”

In de praktijk

“Meteen een concreet voorbeeld: een collega wilde overstappen van het Amsterdam Marriott naar het Renaissance Amsterdam Hotel. Maar hij had een pensioenregeling in het Marriott die we hier in het Renaissance niet hadden. Ik dacht: een soort addendum in het originele pensioencontract moet toch mogelijk zijn, omdat het moederbedrijf hetzelfde is. Samen met onze toenmalige pensioenadviseur ben ik daar ruim twee jaar mee bezig geweest, zonder succes. Die man werkte hier, maar om zijn pensioenaanspraak te behouden moest hij betaald worden vanuit het Marriott. Ik heb er advocaten op moeten zetten om in ieder geval de aansprakelijkheid te regelen. Maar het bleef een kromme situatie. Toen Ewout hier kwam hebben we het opnieuw aan de kaak gesteld. Het is hem gelukt om een addendum in dat originele pensioencontract te krijgen. Hoe? Hij weet wie iets te vertellen heeft en hoe hij die moet benaderen. Het is de kwaliteit, maar ook de betrokkenheid. Hoe goed wil je iets afleveren, hè?”